فقط ٧٥ ٪ در رفراندوم جمهوری اسلامی شرکت کردەاند

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ١٣٥٨ تنظیم شد و فقط ٧٥ درصد (٧٥.٢٢٥ درصد) واجدان شرایط در همه پرسی شرکت کردند. طبق http://www.rasekhoon.net/calender/default-1398.aspx  نود و نه و نیم درصد (٩٩.٥ درصد) درصد رأی دهندگان، رأی مثبت دادند به قانون اساسی. ده سال بعد، در سال ١٣٦٨، تغییراتی در قانون اساسی انجام شد. ٥٥ درصد (٥٤.٥١ درصد) واجدان شرایط در همه پرسی بازنگری قانون اساسی شرکت کردند. طبق http://www.torghabehonline.com/news/show_detail.asp?id=4161 بیش از ٩٧ درصد رأی دهندگان، رأی مثبت دادند به قانون اساسی ی بازنگری شده. تعدادی از این تغییرات چنین بودند:

  • افزودن عبارت «مرجع عالیقدر تقلید و رهبر کبیر انقلاب جهانی اسلام و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت ‏الله ‏العظمی امام خمینی “قدس سره ‏الشریف”» به قانون اساسی؛
  • افزودن لفظ «مطلقه» و تغییر دادن عنوان «ولایت امر» به «ولایت مطلقه امر»؛
  • تغییرناپذیر کردن ولایت فقیه (که از ولایت فقیه به صورت «ولایت امر و امامت امت» نام برده اند)؛
  • واگذار کردن نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری به شورای نگهبان؛
  • حذف شرط مرجعیت تقلید از مقام معظم ولی فقیه؛

    ولایت فقیه طبق قانون اساسی ١٣٦٨ تغییرناپذیر است، و طبق قانون اساسی ١٣٦٨ هر گونه تغییری در قانون اساسی صد درصد بعد از این است که مقام معظم ولی فقیه پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام (که تک تک اعضای مجمع از طرف مقام معظم ولی فقیه تعیین می شوند) طی حُکمی به رئیس جمهور موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسی را به شورای بازنگری قانون اساسی (با ترکیبی که در قانون اساسی آمده است) پیشنهاد می دهد، و مصوبات شورا هم اگر به تأیید و امضای مقام معظم ولی فقیه برسد اعتبار پیدا می کند، و پس از مراجعه به آراء عمومی و کسب رأی مثبت اکثریت مطلق شرکت کنندگان در همه پرسی، تغییرات در قانون اساسی انجام می شود.

از سال ١٣٦٨ تا سال ١٣٨٩ ، به مدت ٢١ سال، تغییری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انجام نشده است. از سال ١٣٥٨ تا سال ١٣٨٩ ، به مدت ٣١ سال، یک بار در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تغییرات و اصلاحات انجام شده است.

Website | + posts