بلوچستان، اولین مقتول وبلاگی جهان

جوان بلوچ، شهید یعقوب مهر نهاد که در ۴ اوت ۲۰۰۸ اعدام شد میتواند اولین جانباخته‌ی وبلاگ‌نویسی در جهان به شمار می‌آید. ایشان جوان ۲۸ سالەی بودند که پدر سه فرزند بودند.

در تاریخ ١٥ فوریه ٢٠٠٨، نماینده ویژه به همراه گزارشگر ویژه در مورد شکنجه یک درخواست فوری در رابطه با وضعیت آقای یعقوب مهر نهاد (یک فعال حقوق و آزادیهای اقلیت بلوچ) به دولت تسلیم کرد. آقای یعقوب مهر نهاد یک فعال حقوق بشر و دبیر کل انجمن جوانان برای صدای عدالت در زاهدان میباشد. بر اساس گزارشها در ماه فوریه آقای یعقوب مهر نهاد در یک دادگاه (که در پشت درهای بسته برگزار شد) بدون داشتن یک اتهام مشخص به مرگ محکوم شد. درخواست فرجام آقای مهر نهاد به تارخ ١٧ فریه موکول شد. این در حالی است که قانونا” افراد در ایران حق دارند که در مدت ٢٠ روز خود را برای دفاع آماده کنند. آقای یعقوب مهر نهاد در اوایل ماه می ٢٠٠٧ وقتی برای شرکت در یکی از میتینگهای انجمن حاضر شده بود به همراه ٥ تن دیگر دستگیر شدند. این ٥ نفر بعدا” آزاد شدند. پنج ماه بعد به آقای مهر نهاد اجازه ملاقات با وکیل و خانواده اش داده شد. خانواده وی ادعا دارند که او به شدت شکنجه شده ، در حدود ١٥ کیلوگرم وزن کم کرده و قادر به برقراری تعادل نبود. محاکمه وی در تاریخ ٢٥ دسامبر ٢٠٠٧ در حضور یک دادگاه در زاهدان (استان سیستان و بلوچستان) انجام شد. معلوم نیست که این دادگاه بر اساس مقررات دادگاههای انقلاب عمل میکند یا اینکه مقررات دیگری بر نحوه عملکرد آن حاکم است. در ژوئن سال ٢٠٠٦ اعلام شد که جهت کاهش زمان بین ارتکاب جرم و اجرای محکومیت یک مجموعه قضایی ویژه در رابطه با امور امنیتی که در ارتباط و به عنوان شاخه ای از دادگاه عالی عمل میکند به کار بررسی جرایم خواهد پرداخت.
در مورد آقای مهر نهاد، نگرانی عمده این است که دادگاه و محکومیت وی به مرگ در رابطه با فعالیتهای بشر دوستانه و حقوق شهروندی خلق بلوچ اعمال شده باشد. نگرانی بزرگتر این است که حکم اعدام وی در پی شکنجه های غیر انسانی و خلاف استانداردهای بین المللی صادر شده و خطر اجرای حکم، وی را هر لحظه تهدید میکند.

١- اتهام نامه
در تاریخ ١٨ آگوست ٢٠٠٨، نماینده ویژه به همراه گزارشگر ویژه د ر رابطه با استقلال قوه قضاییه و حقوقدانان، گزارشگر ویژه د ر رابطه اعتلا و حمایت از حق آزادی بیان و عقیده ، گزارشگر ویژه در رابطه با شکنجه ودیگر اعمال غیر انسانی و همچنین گزارشگر ویژه در رابطه با اعدامهای خارج از قانون و سرخود یک اتهام نامه در رابطه با آقای یعقوب مهر نهاد (یک فعال حقوق و آزادیهای اقلیت بلوچ) به دولت ایران تسلیم کرد. آقای یعقوب مهر نهاد یک فعال حقوق بشر و دبیر کل انجمن جوانان برای صدای عدالت در زاهدان میباشد. آقای یعقوب مهر نهاد موضوع یک درخواست قبلی از طرف نماینده ویژه سازمان ملل به همراه گزارشگر ویژه در مورد شکنجه در تاریخ ١٥ فوریه ٢٠٠٨ بوده است. تا این لحظه هیچ جوابیه ای از سوی دولت ایران در این مورد به ما ابلاغ نشده است. بر اساس گزارشهای رسیده آقای مهر نهاد در تاریخ ٤ آگوست ٢٠٠٨ اعدام شده و اجرای حکم وی به تایید دادستان عمومی ایران رسیده است. طی یک کنفرانس خبری سخنگوی قوه قضائییه، آقای علی رضا جمشیدی، اعلام کرد که حکم اعدام آقای مهر نهاد در فوریه ٢٠٠٨ صادر شده بود. آقای یعقوب مهر نهاد در اوایل ماه می ٢٠٠٧ وقتی برای شرکت در یکی از میتینگهای انجمن حاضر شده بود به همراه ٥ تن دیگر دستگیر شدند. . این ٥ نفر بعدا” آزاد شدند. پنج ماه بعد به آقای مهر نهاد اجازه ملاقات با وکیل و خانواده اش داده شد. خانواده وی ادعا دارند که او به شد ت شکنجه شده ، در حدود ١٥ کیلوگرم وزن کم کرده و قادر به برقراری تعادل نبود. بر اساس اعلامیه دادستان دادگاههای عمومی و انقلاب در زاهدان آقای مهرنهاد به عضویت در گروه جندالله (که همچنین با عنوان حرکت مقاومت بلوچ شناخته میشود) و حمایت از شخص عبدالمالک ریگی که رهبری این گروه مسلح را در اختیار دارد، محکوم شده بود. یعقوب مهرنهاد به عنوان مفسد فی الارض و محارب با خدا شناخته شد. نگرانی عمده این بود که دادگاه و حکم اعدام وی در رابطه با فعالیتهای بشر دوستانه و حقوق شهروندی خلق بلوچ اعمال شده باشد.

. در این لینک درباره او بخوانید :
http://yaghubmehrnahad.blogspot.com

Website | + posts