درباره جبل الاکراد

اسماعیل شمس

در میان کردهای سوریه دو اصطلاح برای توصیف ساکنان کرد آنجا وجود دارد: کرد کردستان و کرد شام. کرد کردستان بە کردهایی گفتە می شود که در شمال سوریه (ڕۆژئاوا) ساکن هستند. کردهای شام هم بە کردهای خارج از قلمرو کردستان گفته می شوند که در ادلب، لاذقیه، دمشق و سایر نواحی شام زندگی می کنند. هرچند روایاتی درباره حضور تاریخی کردها در لاذقیه وجود دارد، اما گفته می شود که آنها بیشتر در دوران ایوبیان و عثمانیان به این منطقه رفته اند.

در لینک پیوست ، تاریخ، جغرافیا و فرهنگ کردهای ساکن در جبل الاکراد در لاذقیه معرفی شده است. جبل الاکراد که در زبان کردی “چیای کۆرمانج”[کۆرمێنج] نامیده می شود بزرگ ترین سکونتگاه کردهای شام است. کردهای این منطقه، کردهای ساحل هم نامیده می شوند، زیرا بخشی از آنها در کوهپایه های جبل و در سواحل لاذقیه زندگی می کنند. اسناد متعددی وجود دارد که در گذشته میان کردهای کردستان و کردهای ساحل [مدیترانه] از طریق کوهپایه های جبل الاکراد پیوستگی جغرافیایی وجود داشته و کردها به دریا دسترسی داشته اند، اما امروزه این پیوستگی توسط ترکیه و شبه نظامیان مورد حمایتش قطع شده است. بخشی از این منطقه نیز در دست دولت سوریه است که همزمان در جبهه مقابل کردها وحامیان ترکیه قرار دارد. شمار زیادی از رهبران شام در جنگهای استقلال از فرانسه از رجال این منطقه بودند. علمای زیادی هم از این ناحیه برخاسته اند که نام آنها در منابع مختلف آمده است.

با روی کار آمدن حکومت بعث، تعریب این منطقه آغاز شد. از آنجا که خاندان اسد خود از علویان لاذقیه و همسایه کردها بودند بیشتر از هرجای دیگری جبل اکراد را در معرض تعریب قرار دادند. با وجود این ، هنوز هم برخی پیران منطقه به زبان کردی سخن می گویند و لایه های ضعیفی از فرهنگ و فولکلور آنجا باقی مانده است.

در آینده درباره جبل السماق در مجاورت جبل الاکراد که گفته می شود خاستگاه خاندان کرد فضلویه ( موسس دولت اتابکان لر) می باشد، صحبت خواهد شد.

تاريخ وجود الكرد في جبل الأكراد باللاذقية – زووم كود
https://youtu.be/PtGuG1QqNbw

سرچشمە

کردستان نامه https://t.me/kurdistanname/256

Website | + posts