آیا ائتلاف تاکتیکی تدافعی در برابر هژمون ایران بوجود آمده است؟

آیا ائتلاف تاکتیکی تدافعی در برابر هژمون ایران بوجود آمده است یا استراتژیی است که به هژمونی ایران پایان خواهد داد؟؟

فریبرز علی مرادی (آبدانان)

آیا عربستان میتواند عمق استراتژی ایران را تخریب کند !
مواردی که میتواند در مورد قدرت عربستان در تخریب عمق استراتژی ایران تردید ایجاد کنند !
اولین موضوع سطح خود عربستان است! آیا عربستان می‌تواند واقعا ایفاگر نقش کاملی در سوریه باشد؟!
عربستان ۵ سال است در تلاش ایجاد ائتلافی بین اعراب است اما تا امروز نیز با امارات هم مشکل دارد، حتا پاکستان هم از عربستان فاصله گرفته است.
آیا ائتلاف ضد حوثی ها به رهبری عربستان موفق به مهار آنها شدن؟
موضوع مهم دیگر که شرق عربستان خود مستعد بحران است!
عربستان نیروهای معارضه تحت حمایتش در سوریه را هم کم کم از دست داد امثال جیش الاسلام، وترمیم و تقویت و تجهیز و تسلیح نیرویهای تحت حمایتش به این سادگی نیست!
عربستان امروز باید در بحرین هم کاملا مواظب باشد،نفوذ ایران در بحرین برا سعودی ها خطرناک است ! بحرین کشوری کوچک است اما در منطقه خلیج موقعیت فوق‌العاده مهمی دارد و اوضاعش خطرناک و مستعد بحران، که ایجاد بحران در بحرین پیامدهای ناخوش آیندی برای سعودیه خواهد داشت!
عربستان حتا در لبنان هم نتوانست جریان نیرومندی بسازد و عمق استراتژی ایران را تخریب کند!
کشورهای مانند امارات و قطر بخصوص امارات بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است آیا واقعا اینها تهدیدی برای جمهوری اسلامی هستند ؟!
اربیل را نیز نمیتوان حتی بخشی غیر رسمی و پنهانی از این ائتلاف دانست
امکان اعلام بی طرفی اربیل صددرصد است !اربیل روابط زیادی با ایران دارد بخش بزرگی از خدمات حریم کوردستان از ایران تامین میشود، بنظر نمیرسد اقلیم بخواهد خودرا درگیر منازعه‌ای خطر ناک با این شدت کند!
فقط پان عربیسم شاید بتواند وزن ائتلاف به رهبری عربستان را در برابر ایران بالا ببرد که حضور مصر به در راستای این استراتژی است، که آن هم برنامه جایگزین ایران شاید اتحاد با اسرائیل و ترکیه و حتا غرب می‌تواند باشد..
حضور مصر به اسم دفاع از تمامیت ارضی کشور سوریه عربی است!
البته باید اختلاف عمیق مصر با ترکیه رانیز لحاظ کرد که از ظرفیت بالایی برخوردار است و ایران میتواند از آن بنفع خود سود ببرد!
ائتلاف مصر و عربستان بیانگر یک حرکت دو بعدی دینی و پان عربی میتواند باشدواین دورنمایی است که میشود برای موفقیت این ائتلاف دربرابر ایران پیش‌بینی کرد ( البته در صورتی که عربستان و مصر توان تامین این جنگ را در بلندمدت داشته باشن)
واما کوردها در روژاوا؟
مورد دوم در حداقل بازخوردش جبهه سنی تقویت میشود یعنی ماهیت جنگ تغییر می‌کند، قطعا جنگ وانتخاب جبهه برای کوردها در چنین شرایطی بسیار دشوار است !
فرسایش دوباره و احتمالا بسیار درگیری در نیمه شمالی سوریه شدت بگیرد که این بنظرمیرسد یک تاکتیک تدافعی در برابر ایران باشد و ممکن است رغبت به تهاجم به رقه را در روسها و ایران بیشتر کند که در هر صورت بر ضرر کوردهاست!
اکنون ترکیه در سوریه حضور نظامی دارد
و بخش مهمی از معرضین سوری تحت حمایت این قدرت منطقه ای قرار دارند و همچنین ترکیه اعتقاد راسخی به حذف دستاوردهای کوردها در روژاوا دارد! عربستان نیز بهمان شیوه از بخشی از معرضین سوری حمایت میکند و طبیعتا معارضین عرب در اولویت پشتیبانی هستند تا کوردها !
بااین حساب در بین نیروهای دموکراتیک سوریه نیز دیگر نه باید انتظار داشت عمده سطح فرماندهی کورد باشن !و به هر منطقه ای این نیروها با پشتیبانی آمریکا و سعودی پیشروی کنند آن جغرافیای فتح شده از ان کورد باشد ،مثلا دیرالزور یا رقه و مناطق دیگر که قطعا درگیری ها در آنجا از سر گرفته میشود ! با بیانی دیگر باید گفت همه چیز در آینده ضرب صفرمیشود،
باوجود تمرکز درگیری ها در نیمه شمالی سوریه و با توجه به افتضاحات سیاسی پکاکا در طول تحولات سوریه قطعا وزن کورد بطور اخص و ماهیت سیستم شمال سوریه بطور عام را کمتر می‌کند!
بطور کل روژاوا تاوان بی‌ثباتی سیاسی پکاکا را میدهد در طول هفت سال ( جدای از پیش‌زمینه این بازه زمانی) حداقل با ۳ بازیگر بوده آن هم دربعضی مواقع همزمان ! حتا مدتی با ترکیه ارتباط داشت.
یا رویه استالینی و اعتقاد راسخ به حذف دیگر احزاب و گروه‌ها هم سبب شده احزاب غیرهمسو تمایلی به ائتلاف با pyd نداشته باشن..
در کل بازنده قطعی این جنگ جدید سوریه کوردها میباشند،
متاسفانه باید به اینواقعیت تلخ اعتراف کرد که روژاوا قربانی فضاحت سیاسی پکاکا شد !
باید اعتراف کرد که اشتباهات پکاکا در تحولات سوریه حداقل دستاورد کوردها رااز بین میبرد !
در پایان بایدگفت بنظر میرسد این ائتلاف فقط یک تاکتیک تدافعی در برابر هژمونی ایران باشد.
در جهان‌بینی آمریکا که در طول چهار دهه عمر نظام جمهوری اسلامی ثابت کرده است ایران نزد آمریکا قابل قبول تر ًاست تا ترکیه و عربستان! لذا بنظرم اولین پلان آمریکا این است که ایران را از روسیه دور کند و به غرب نزدیک کند و از این طریق در آینده جلوی اقتدار طلبی ترکیه و عربستان را نیز بگیرد …
تغییر نظر سیستم ایران در برابر منافع آمریکا در منطقه اولویت اول آمریکاست نه پایان هژمونی ایران یا تغییر حکومت..
درضمن بعید است امثال عربستان و ترکیه بتوانند موانعی جدی برای ایران در سوریه باشد!بخصوص ناتوانی عربستان و ائتلاف عربی در برابر حوثی ها در یمن بر این ادعا مهر تایید میزند!
آمریکا علاوه بر اینکه ممکن نیست ریسک جنگ را بپذیرد ترس از قدرت یابی عربستان و ترکیه که آنها نیز مانند ایران نماینده جریان متعصبانه هستن باعث میشود چندان هم به سقوط نظام ایران و مرگ هژمونیکش علاقه ای نداشته باشد!
تغییر نظر سیستم ایران دربرابر منافع غرب اولویت اول آمریکاست !

Website | + posts