ابزار نگرانی عمیق دیپلمات آمریکایی از “پاکسازی نژادی” در سوریه

یک دیپلمات ارشد آمریکایی در یادداشتی داخلی گفت: حمله ترکیه در ماه گذشته با استفاده از گروههای افراطی سوریه علیه کوردها “پاکسازی قومی تعمدی” و “یک جنایت جنگی” است.

این یادداشت ، توسط ویلیام روبوک ، معاون فرستاده ویژه ائتلاف جهانی ضدداعش و مشاور ارشد نماینده ویژه سوریه ، به طور متن کامل توسط روزنامه نیویورک تایمز در روز پنجشنبه منتشر شد. روبوک تنها دیپلمات میدانی ایالات متحده در سوریه طی هفته های گذشته و بیش از یک سال گذشته پس از  عزیمت سایر کارکنان های بوده است.
وی از نزدیک با نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت ایالات متحده ، نیروهای کورد به رهبری کوردها که داعش را در شرق سوریه شکست داده و از ایالات متحده و جامعه جهانی حمایت می کردند ، همکاری کرد. اما در ٦ اکتبر ، ایالات متحده از بخشی از شمال سوریه عقب نشینی کرد و ترکیه به SDF حمله کرد.

ایالات متحده تقریباً هیچ کاری برای کمک به متحدان پیشین کورد خود انجام نداده است ، و این امکان را داده است که حداقل ١٠٠،٠٠٠نفر از آنها پاکسازی نژادی شوند و صدها نفر نیز کشته شوند. بهانه این بود که ترکیه، نیروی مهاجم متحد ناتو ، و اینکه ایالات متحده نتوانست جلوی این کار را بگیرند. اما صدها عضو آموزش دیده و مسلح SDF آمریکا بسادگی کشته شدند.

ایالات متحده اعتراف میکند که در واقع ، این افراد با نظم و انضباط در ارتش آزاد سابق سوریه ، که بسیاری از آنها اسلامگرایان و افراطیون بودند ، به SDF حمله کردند. ایالات متحده حملات و پاکسازی غیرنظامیان و جنایات جنگی را نظارەگر بوده و هیچ کاری نکرد. سرانجام واشنگتن در ١٧ اکتبر خواستار آتش بس شد. اما برای هارین خلف ، رهبر زن سیاسی حزب صلح ، خیلی دیر شده بود. او توسط شبه نظامیان تحت حمایت ترکیه از گیسهای خود کشیده و تیرباران شد.

اکنون حقیقت اتفاقات و نیات ایالات متحده از زبان برخی دیپلمات آشکار میشود. وزارت امور خارجه از حمایت ترکیه از “شبه نظامیان عادی و بی نظیر” خبر داشت و نظارەگر فیلمهای حملات آنها به غیرنظامیان و جنایات جنگی میشود.

اما دیپلمات های آمریکایی در مورد آنچه باید انجام گیرد اختلاف دارند. جیمز جفری ، که فرستاده ضد داعش و شخص بلندپایه سیاست وزارت امور خارجه در سوریه، (متاسفانه) طرفدار آنکارا است.

تمرکز او بر حملات شورشیان تحت حمایت ترکیه است اما دیگران ، در کنگره و جاهای دیگر ، باور دارند که ایالات متحده خیانت کرده است و در برابر تهدیدات ضعف نشان داده است.

یادداشت Roebuck رک ترین و بی پرواترین یادداشت بوده است و در آن آمده است: “دولت آمریكا باید بسیار نیرومندتر باشد تا ترکیه این رفتار خود را تغییر دهد.”

اما ، ایالات متحده رهبر ترکیه را به واشنگتن دعوت نمود و یک هیئت بزرگ این هفته را به ترکیه اعزام کردە است. در این یادداشت آمده است که SDF ١٠،٠٠٠ جنگنده را با شکست داعش از دست داد و ٢٠،٠٠٠ زخمی دادە است.

آقای Roebuck می نویسد: “ما از این افراد خواسته ایم كه این نبرد را انجام دهند، ما از آنها خواسته ایم تا برای ما بجنگند ، برای جامعه بین المللی ، آنها این مسئولیت را تقریباً به طور تنهایی به دوش گرفتند.”

بنابراین ایالات متحده به ایجاد SDF کمک کرده و ١٠٠،٠٠٠ نفر از اعضای آن را آموزش داده است. برخی از دیپلمات ها این رفتار را “رفتاری معاملەگرانه” خوانده اند. اما ایالات متحده فقط معامله نکرده است بلکه استقلال SDF را گرفته و از SDF خواست که با رژیم سوریه یا روسیه همکاری نکند.
این سبب شد که SDF ایزوله شده و آنها را از مذاكرات صلح ژنو مستثنی كرد. پس از آن در ٩ اکتبر ، ایالات متحده آسمان هوایی را برای ترکیه باز کرد تا SDF بمباران و کشته شوند. غیرنظامیان مجبور به فرار شدند. روبوک می گوید که این امر “پاکسازی نژادی تعمدی” است.

او می گوید SDF کاری انجام داده ، که آمریکایی ها از آنها خواسته اند. آنها با قبایل سنی همکاری کردند، مردان و زنان خود را برای تسخیر شهرها فدا کردند،  SDF خودشان استحکاماتشان را تخریب کردند، زیرا که آمریکا بە دلیل تقاضای ترکیه از آنها خواسته بود. با این وجود مقامات آمریکایی زحمت نمی کشند ادعای “نگرانی امنیتی” ترکیه و این ادعا کرد که با پ.ک.ک ارتباط دارد را مورد بازرسی و تحقیق قرار دهند.

دیپلمات های آمریکایی می دانستند که ترکیه بزرگنمایی میکند و تهدید “تحت کنترل” است ، اما واقعی نیست. زیرا که در طی ٢٠ ماه جنگ داعش جانب سوری مرز کاملا آرام و ساکت بوده است.

هیچ تهدیدی وجود نداشت ، اما ترکیه از این موضوع به عنوان بهانه ای برای حمله استفاده کرد. این مقام آمریکایی می گوید ، ترکیه به عنوان عضو ناتو از مجازات مصون است ، “عضویت ناتو چراغ سبز میشود” و سایر کشورها هیچ کاری برای توقف ترکیه یا متحدان افراطی آن که در ٩ اکتبر آغاز شد ، نکردند. در عوض ، ،موضع جامعه بین المللی  مشوش و پراکنده شد.

ایالات متحده هیچ تضمینی به SDF نمیداد که ترکیه حمله را متوقف كند، حتی در ژانویه سال ٢٠١٨ ایالات متحده اجازه نداد كه SDF از رژیم سوریه برای دفاع از عفرین کمک بگیرد. روبوک می گوید: “ترکیه و مزدوران جهادی این کشور در حمله سال گذشته ١٧٠،٠٠٠ را از خانه بدر کردەاند.
ایالات متحده به SDF اطمینان میدهد که فاجعەای دیگر همچون عفرین در شرق سوریه اتفاق نخواهد افتاد. اما در تاریخ ٩ اکتبر ایالات متحده اجازه پاکسازی قومی دیگری مانند عفرین را با همان شکل ( در شرق ) داد.

ایالات متحده عمدا به SDF دروغ گفت و آنها را فریب داده است. این دیپلمات آمریکایی می نویسد که توصیە های واشنگتن پس از عفرین ، اطمینان بخشیدن به SDF بوده و به SDF گفتند: “ما شرکای نزدیك شما هستیم ، عفرین دیگری در اینجا اتفاق نخواهد افتاد.” آنها اشتباه می کردند. طبق افشاگری های اخیر ، بیش از ٤٠٠ عضو SDF جان باختند ، غیرنظامیان سوزانده و جان خود را از دست دادند ، کودکان در اثر بمباران کشته شدند و واشنگتن اقدامات بسیار کمی برای جلوگیری از این کار انجام داد.

اکنون SDF در “مهلت زمانی محدود” قرار دارد، ایالات متحده می داند که ترکیه یکەتاز است.

Seth J. Frantzman
سرچشمه:
https://www.jpost.com/Middle-East/US-diplomat-expressed-concerns-of-ethnic-cleansing-in-Syria-607304
Website | + posts