سازمان ملل از جایگزینی پناهندگان عرب با ساکنان شمال شرق حمایت میکند

به نظر می رسد دبیرکل سازمان ملل متحد ، آنتونیو گوترس از طرح ترکیه برای اسكان دادن میلیون ها نفر از پناهجویان عمدتاً عرب از مناطق دیگر سوریه در منطقه شمال شرق (کوردستان سوریه) كه بیش از ١٨٠٠٠٠ كرد مجبور به فرار در هفته های گذشته بودند ، حمایت كردە است. دبیرکل سازمان ملل متحد از ترکیه برای همکاری و پشتیبانی پناهندگان تشکر کرد و موافقت کرد تیمی را برای مطالعه پیشنهاد ترکیه و همکاری با ترکیه تشکیل دهد. سرویس خبری سازمان ملل بیانیه ای را ارائه می دهد که برنامه ترکیه قابل بررسی است .

در مباحث مطروحه ، رئیس سازمان ملل متحد به حمله نظامی اکتبر که منجر به نقض حقوق بشر از جمله ترورهای غیرقانونی و فیلم های اعدام زندانیان توسط گروههای شورشی سوریه با حمایت ترکیه شده ، انتقاد نکردە است و سازمان ملل متحد همچنین نگفته است كه ١٨٠٠٠٠ غیرنظامی ، كه بگفته كارشناسان خودشان در حال فرار بوده اند ، آیا حق بازگشت به خانه های خود در شمال سوریه را دارند. در عوض ، سازمان ملل متحد در حال مطالعه چگونگی اجرای اشغال ترکیه در شمال سوریه و چگونگی کار با آنکارا در “منطقه امن” است. UNHCR ، که قرار است حق ١٨٠٠٠٠ نفری را که مجبور به فرار بواسطه حمله ترکیه هستند ، تضمین کند ، از هم اکنون خواسته می شود که پیشنهاد جایگزینی آنها را با ٣،٦ میلیون پناهنده دیگر سوری که در ترکیه زندگی می کنند ، مطالعه کند.
اکنون به نظر می رسد که ناتو ، سازمان ملل ، روسیه و دیگر قدرت های جهانی برای جلوگیری از بازگشت افرادی که از حمله ترکیه فرار کرده اند و دیگران را در جای خود مستقر کرده اند ، با سازمان ملل هم رای خواهند بود. ناتو از عملیات ترکیه حمایت کرده است و ادعا می کند نگرانی های امنیتی او را قابل قبول می داند و فقط از آنکارا انتظار محدودیت عملیاتی دارد. این محدودیت به معنای آوارگی صدها هزار نفر در سه هفته بودە است.

ترکیه و گروەهای نزدیک به این کشور مناطقی وسیع از شمال سوریه از جمله جرابلوس، ادلب (از جمله این مناطق) مکانی است که رهبر داعش ابوبکر البغدادی در آن زندگی می کرد و عفرین را اشغال کرده و سبب آوارگی فقط ١٦٠،٠٠٠ کورد در سال ٢٠١٨ شدەاند.
ترکیه علاقەای برای اسکان پناهندگان سوری در آن مناطق (جرابلوس یا ادلیب) ندارد ، بلکه فقط می خواهد پناهجویان مناطق دیگر سوریه را به مناطقی که کوردها در آن زندگی می کنند ، بفرستد، و از گروه های شورشی سوریه تحت حمایت ترکیه برای پاکسازی ساکنان جهت جلوگیری اسکان مجدد آنها استفاده میکند، آنکارا این را “منطقه امن” می نامد ، اما برای ٣٠٠٠٠٠ کوردی که از جنگ گریخته اند ، منطقه امن وجود نخواهد داشت.
رسانەها گزارش از اعدام ها و حمله به غیرنظامیان میکنند و ایالات متحده با باز گذاشتن آسمان هوایی حمله ترکیه و حمایت از دورنگه داشتن کوردها از روند بازنویسی قانون اساسی سوریه تحت حمایت سازمان ملل در ژنو، به ترکیه کمک کرده است تا به هدف خود برسد.
ایالات متحده نیروهای دموکراتیک سوریه را ، گروهی که ایالات متحده به ایجاد آن در سال ٢٠١٥ کمک کرد ، از ژنو مستثنی کردە و سایر گروههای کورد در شرق سوریه را نیز از مشارکت دور کردە است.
سازمان ملل ، ترکیه ، روسیه و دیگران نیز اطمینان حاصل كرده اند كه نمایندگان اقلیت كورد در شرق سوریه را از مشاركت منع كنند. روسیه طی روزهای گذشته گشت های مشترکی را در شرق سوریه با ترکیه آغاز کرد. جوانان کورد در اعتراض به اشغال ارتش ، بر روی خودروهای نظامی ترکیه سنگ پرتاب کردند.

اقدام سازمان ملل برای مطالعه طرح آنکارا برای حل و فصل شرق سوریه ممکن است اولین باری باشد که (در تاریخ) سازمان ملل متحد به طور فعال برای اسکان مردم از کشور در منطقه ای که از آن کشور نیست ، کار می کند ، در حالی که اطمینان می دهد افرادی که فرار کرده اند توانایی بازگشت به خانه های خود را ندارند (فاجعه اخلاقی سازمان ملل). کوردها و حامیان آنها گفته اند که این به معنای پاکسازی قومی است.
در این صورت سازمان ملل متحد حامی و شریک پاکسازی نژادی و قومی شدە که یک انحراف جدی از وظایف و الزامات سازمان ملل است.

در موارد مشابه ، سازمان ملل عموماً با توسل به جنگ و تهاجم به عنوان راهی برای حل مسائل مخالفت میکرد و از حق پناهندگان و حق بازگشت آنها (مورد فلسطین) حمایت کرده است، با این حال ، برنامه حمله ترکیه به شمال سوریه ، که در ماه سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل (در سخنرانی اردوغان) ارائه شد ، اکنون از جانب دبیر کل سازمان ملل پشتیبانی دریافت کرده است.
دولت سوریه ، مقامات دولتی در شرق سوریه و ساکنان بومی و محلی که از خانه هایشان اخراج شده اند ، در تصمیم سازمان ملل برای مطالعه پیشنهاد ترکیه هیچ رای و حق اظهارنظری ندارند و دبیرکل سازمان ملل هیچگاه با افرادی از شرق سوریه که در حمله اخیر از خانه های خود آواره شدەاند، ملاقاتی نکرده است.

سرچشمه:

https://www.jpost.com/Middle-East/UN-open-to-Turkish-plan-for-northern-Syria-as-300000-Kurds-forced-out-606630

Website | + posts